Followers

Wednesday, December 14, 2011

~Koleksi Tips Kejayaan Pelajar Terbilang Negara~

Hurm..bulan lepas sampai buku baru untuk koleksi Library...banyak jugak dah buku yang aku dah bace....tertibe hari ni aku terjumpe buku ni:

"Panduan Bijak Belajar : Rahsia Kejayaan Pelajar Terbilang Negara"
Hasil tulisan : Dr. Shukri Abdullah (Pakar Strategi Belajar)
aku tengok buku ni bagus jugak..so aku nak kongsikan sket tips-tips yang diberi oleh beperape pelajar terbilang negara (yang dah berjaye la ni) mengenai teknik pembelajaran mereka....Zassssss......

1- "Saya meletakkan sasaran sejak tingkatan 4 lagi untuk skor semua A dalam SPM. Saya tahu ia bukan perkara mudah, tetapi saya benar-benar mahukannya. Jadi saya berusaha bersungguh-sungguh dan akhirnya keputusan memihak kepada saya". - Ong Jin Hock, SMK Ibrahim, Sg. Petani, SPM 2000 13A1.
2- "...Faktor penting kejayaan ialah semangat dan kehendak sendiri untuk berjaya. Tak guna ke sekolah kalau kita sendiri tak nak berjaya. Saya sendiri yang nekad mahukan kejayaan". - Kamarulzaman Nasib, SMK Dato'Mohd Taha, Gemencheh, N.9, SPM 2004 11A.
3-"Saya tidak malu bertanya guru-guru mengenai pelajaran yang saya kurang faham dan tidak faham terutamanya di dalam kelas" - Lee Shen Han, SM Ibrahim, Sungai Petani, Kedah, SPM 2001, 13A .
4-"Saya turut memastikan apa yang dipelajari difahami dengan jelas,selain mengamalkan latih tubi bagi setiap mata pelajar yang memerlukan bayak latihan" -Zainah Mohd Zain, SMKA Sheikh Abdul Malik, KT, SPM 2004, 12A1. 
5-"Jangan Hafal, tapi kena faham" - Mohd Saiful Anuar Bahri, SM Sains Kuala Selangor, SPM 2004, 10A1
6-:Baca dulu topik yang bakal diajar oleh guru sebelum mengikuti kelas" - Siti Fatimah Mukhtar, SMA (P) Maahad Muhammadi Kota Bharu, Kelantan, SPM 2006, 18A.
7-"Setiap kali guru mengajar, saya pasti akan memberikan sepenuh tumpuan selain menanamkan semangat sentiasa boleh melakukan sesuatu walau sesukar mana sekalipun" - Yoe Ji Ming, SMK TInggi Bukit Mertajam, SPM 2006, 16A1.
8-"Saya menghabiskan kira-kira dua jam sehari untuk mengulangkaji pelajaran. Untuk menjadi sesorang pelajar yang berjaya, kita mesti sentiasa memberikan komitmen terhadap teguran dan tunjuk ajar guru" - Othman Sahalan, SMT Arab JB, SMK Subang Jaya, SPM 2001, 13A1.
Okeyh..itu antara petua-petua yag telah diberi..to all students out there...korang try la praktikkan mane yang sesuai ngan korang..tp rasenye semua petua ni patut diamalkan...Korang rase camner??? Gud Luck...:)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...