Followers

Thursday, June 21, 2012

Ujian PAP SMEAR

Alhamdulillah...setelah Ain berusia 16 Bulan..barulah aku berkesempatan menjalani ujian PAP Smear...Berdebar jugak tadi..ade yang kate sakit..ade yang kate tak...Tapi dengan semangat ditemani suami tercinta aku kuatkan semangat untuk ke LPPKN pagi tadi...

Huhuhuhu...Tak sakit pun...biase jer..Macam kite cek berape bukaan laluan mase nak bersalin dulu tu...tapi tak sakit pun,,,yang penting u'oll jangan kepit atau tarik nafas..buat relaks jer...InsyaAllah..Diizinkan Allah..Semua berjalan lancar...Tapi result tak dapat terus tau...Nanti dah keluar result diorang call...Sekarang ni kat mane-mane pun dah boleh buat..Kalau kat Klinik Swasta member aku cakap diorang Charge RM 40.00 tapi kat LPPKN ni kene RM 20.00 jer,,,Service pun ok...

Pada korang yang dah melahirkan anak dan belum jalankan ujian PAP Smear aku sarankan pegi la...Penting tau...Tapi sebelum tu korang tahu tak ape tu PAP Smear ni? 
Huhuhu...Ni ade sedikit maklumat yang aku ambil dari  :

"Ujian lumuran Pap (Pap smear test) merupakan ujian yang mudah dan tidak menyebabkan sebarang kesakitan. Ujian lumuran Pap ini boleh mengesan barah pangkal rahim (kanser serviks) pada peringkat awal. Rawatan yang mudah pada peringkat ini boleh membawa penyembuhan sepenuhnya.

Ujian ini bertujuan bagi mengenalpasti keadaan luar biasa pada sel di permukaan pangkal rahim pada peringkat awal. Jika keputusannya meragukan, wanita akan dipanggil semula bagi menjalani ujian colposcopy untuk mengetahui punca sebenar masalah yang dihadapi, khususnya mengesan kehadiran sel luar biasa yang dipanggil cervical intraepilhelial neoplasia (CIN).

CIN adalah fasa sebelum sel itu bertukar menjadi sel barah berbahaya dan boleh menjangkiti sel lain. CIN tidak memberikan sebarang gejala dan hanya boleh dikesan melalui ujian lumuran pap."

So...Korang dah tahu ape kepentingan Ujian PAP Smear ni kan..Jadi ape tunggu lagi....Selamat Menjalani PAP Smear yer...:)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...